![](https://256140.w40.wedos.ws/wp-content/uploads/2020/07/DSC03586-1024x683-1.jpg)
Základním cílem projektu prostorové akustiky koncertního sálu bez ohledu na jeho rozměry je zajištění optimální doby dozvuku a distribuce zvukové energie. Právě distribuce zvukové energie je nesmírně důležitá. Je třeba zajistit, aby se zvuk dostával nejen od hudebníků k posluchačům, ale rovněž zpět k hudebníkům. To je neméně důležité a co do pozice hudebníka dokonce důležitější. Hudebník, který sám sebe a své spoluhráče dobře a vyváženě neslyší, nemůže podat kvalitní výkon. Toto platí zcela obecně od žáčků ZUŠ až po filharmoniky. Proto při návrhu klademe značný důraz na difuzitu zvukového pole a směrování odrazů zvuku. V koncertních sálech jde často mnohem více o směrovaný a difuzní odraz zvuku, než o jeho absorpci. Rovněž se důsledně hlídá frekvenční vyrovnanost doby dozvuku v takové podobě, aby nebyl zkreslen výsledný zvukový obraz.
Měření pro optimální výsledek
Návrh prostorové akustiky jde ruku v ruce s tvorbou interiéru. Nebojíme se použití nových tvarů a materiálů. Aby bylo možné takto inovativně postupovat, je nutné při realizaci obecné předpoklady a výpočetní modely ověřit souborem akustických měření. Dle konkrétní potřeby se tedy předepisují měření činitele směrové difuze, které ověří a kvantifikuje difuzní respektive rozptylné vlastnosti tvarované struktury. Dále jsou využívána měření činitele zvukové pohltivosti, a to především v dozvukové místnosti, kde akustické chování rozměrnějšího vzorku již velmi dobře koresponduje s praktickou aplikací. Toto měření nám upřesní předpoklad zvukové pohltivosti atypického akustického prvku či struktury. V neposlední řadě provádíme etapová měření doby dozvuku v rozpracovanosti díla. Tato měření nám umožňují provádět dílčí doladění a optimalizace díla, tak aby se výsledek co nejlépe blížil ideálu. Závěrečné měření pak již „pouze“ zdokumentuje akustické parametry dokončeného díla.
![](https://256140.w40.wedos.ws/wp-content/uploads/2020/07/DSC03685-1024x683-1.jpg)
Aby byl potenciál nového sálu maximálně využit, nemůže chybět adekvátní vybavení audiovizuální technikou. V případě ZUŠ Bajkalská byl zvláštní důraz kladen na uživatelskou vstřícnost a multifunkčnost daného vybavení.
Pro nový sál byly jako optimální vyhodnoceny reproduktory JBL AM5212/95-WH, pro plnohodnotné zpracování zvukových signálů včetně využití presetů byl zvolen DSP procesor BSS BLU-100.
![](https://256140.w40.wedos.ws/wp-content/uploads/2020/07/DSC03601-1024x683-1.jpg)
Výuka i livestream na internet
Aby bylo možné sál využívat pro vzdělávací účely i jako koncertní či divadelní, bylo nezbytné zřídit zvukovou režii a livepost. I zde jsme si kladli za cíl vše maximálně zjednodušit, a proto lze ozvučení (mixážní pult Soundcraft Ui16) i řídící systém Extron IPCP Pro 350 ovládat prostřednictvím iPadu. K dispozici je také dotykový panel TLP PRO 725M. Jedním dotykem tak můžete z tohoto panelu nebo odkudkoliv s mobilním zařízením v ruce ovládat zatemnění sálu, videoprojekci, přehrávání audio a videostop a zároveň provádět jejich záznam, audiomixing a podobně. O to, aby i ve vedlejší zkušebně, na chodbě či v učebně věděli, co se právě v sále děje, se stará náhledová kamera PTZOptics a distribuce signálu do náhledových displejů. Prezentování video obsahu z přípojného místa na pódiu či z video rekordéru Arec, který umožňuje i přímé streamování videosignálu například na YouTube, je zajištěno laserovým projektorem Epson EB-L610U. Vzniklo tak velice univerzální a komplexní řešení na míru a věříme, že žákům i pedagogům ZUŠ pomůže vytvořit tvůrčí a inspirativní prostředí.
![](https://256140.w40.wedos.ws/wp-content/uploads/2020/07/DSC03675-1024x683-1.jpg)
V dalším dílu se budeme zabývat stavební akustikou, hlukovou studií a dalšími nezbytnými náležitostmi.